Data speelt in steeds meer producten en diensten een cruciale rol. Professionele informatiebeveiliging wordt daarom steeds belangrijker. Over het belang van informatiebeveiliging gingen Rob de Leur en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek. Zou ISO 27001 de veel bekendere ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement kunnen vervangen?
Lees verder‘Kwaliteit als ervaring’’ ‘Bookreview:
‘Kwaliteit als ervaring’’
Het boek ‘Kwaliteit als ervaring’ gaat over ‘kwaliteit in de langdurige zorg en over de vraag hoe we die op een geschikte manier doeltreffend managen’. Na deze eerste zin in de inleiding had ik meteen de smaak te pakken en las ik verder. Het boek heeft een hoog academisch gehalte, maar leest makkelijk.
Lees verder‘Maximale waarden halen uit interne audits’’ ‘Bookreview:
‘Maximale waarden halen uit interne audits’’
Aan een auditgesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets. Dat is een audit zonder meerwaarde. In het boek ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ door Jan Dillen, wordt de vraag beantwoord hoe je het interne auditproces in je organisatie zo kan inrichten dat het wél meerwaarde biedt.
Lees verderin ISO-certificaten?’ ‘Hebben we nog vertrouwen in
ISO-certificaten?’
Grote organisaties, onder andere in de auto-industrie en in de levensmiddelenindustrie, voeren audits uit bij hun toeleveranciers, ook als zij al een ISO 9001-certificaat hebben. Het lijkt erop dat een ISO 9001-certificaat minder volstaat. Hoe komt dat en wat is daaraan te doen? Daarover gingen Rykele Betten en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek.
Lees verderde interne audit een
strategisch instrument?’
Herken je dit? De externe audit komt eraan, maar je bent er nog niet aan toegekomen om de interne audits uit te voeren. Je kunt natuurlijk snel een rondje interne audits organiseren. Maar dan laat je veel waardevolle kansen liggen.
Lees verdergeen trucje is’ ‘Waarom kwaliteitsmanagement
geen trucje is’
Wanneer ik een workshop geef over Kwaliteitsmanagement & bewustwording start ik vaak met de opmerking dat ik niet de ultieme truc mee ga geven. Vaak zie ik dan een of twee deelnemers opveren, alsof ze willen zeggen: ‘Maar daar komen we voor!’. Kwaliteitsmanagement is geen toneelstukje of een trucje, maar een manier van werken.
Lees verdereen certificerende instelling?’ ‘Hoe kies je een certificerende instelling?’
Jouw organisatie gaat voor het ISO-certificaat. En jij, als kwaliteitsmanager of -medewerker, mag het proces begeleiden. Je gaat op zoek naar een betrouwbare certificerende instelling. Er staat veel op het spel. Maar hoe kies je zo’n certificeerder, waar moet je op letten en hoe kies je een certificerende instelling die bij jou en je organisatie past?
Lees verderWie had ooit kunnen denken dat we in deze situatie terecht zouden komen. We waren net in alle branches lekker op weg met kwaliteitsmanagement en het uitvoeren van audits. Onlangs werd ik gebeld door een netwerkcontact over het uitvoeren van een audit; ‘of het ook op afstand via Zoom kan?’
Lees verderde ISO 9001-norm’ ‘De vergeten essentie van de ISO 9001-norm’
Ondanks de run op het ISO 9001-certificaat, heeft de ISO 9001-norm nog steeds een negatief imago. Dat komt omdat de kern van kwaliteitsmanagement niet goed begrepen wordt, betoogt Bernadette van Pampus.
Lees verderDe druk vanuit de maatschappij om integer te handelen neemt toe en wordt daarmee onderdeel van kwaliteitsmanagement. Organisaties worden steeds vaker aangesproken op hun maatschappelijk functioneren en hun integriteit.
Lees verderSinds 2015 kunnen kwaliteitsfunctionarissen een traject doorlopen om gecertificeerd te worden als vakbekwaam kwaliteitsprofessional. Initiatiefnemer is de beroepsvereniging voor kwaliteitsfunctionarissen, het NNK, dat deze certificering uitvoert onder auspiciën van de Europese Organization for Quality.
Lees verderrisico’s en kansen voor ISO 19011’ ‘’
De invoering van de High Level Structure voor alle managementsysteemnormen heeft consequenties voor het uitvoeren van interne audits. De op ISO-normen gebaseerde managementsystemen zijn tegenwoordig ‘riskbased’.
Lees verdervalide marktonderzoek’ ‘ISO 20252: vertrouwen in valide marktonderzoek’
Marktonderzoek is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het draagt bij aan het ontwikkelen van producten en diensten, ons gedrag als consument en burger en zelfs aan de manier waarop we stemmen.
Lees verdereen doel op zich?’ ‘ISO 9001:
een doel op zich?’
De ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagementsystemen is niet meer weg te denken uit onze organisaties. De eerste ISO 9001-norm dateert uit 1987. We zijn nu meer dan dertig jaar en vier publicaties verder. De aandacht voor het ISO 9001-certificaat blijft toenemen, terwijl de aandacht voor kwaliteitsmanagement afneemt.
Lees verderBij kwaliteitsmanagement, zijn twee aspecten van belang. Enerzijds is er de technische kant waarin men gewend is naar de organisatie te kijken als een statisch geheel. Anderzijds is er het menselijke aspect. Het gaat dan om een groep mensen die een doel nastreeft.
Lees verderKwaliteitsmanagement omvat niet meer alleen het opvolgen van regels uit het handboek, maar ook het stimuleren van een cultuur die gericht is op samenwerken met relevante belanghebbenden.
Lees verderals veranderaar’ ‘De kwaliteitsmanager
als veranderaar’
De kwaliteitsmanager ontwikkelt zich steeds meer van beheerder van een bureaucratisch kwaliteitsmanagementsysteem, tot kennismanager, organisatieadviseur en veranderaar. De functie van kwaliteitsmanager wordt daarom steeds interessanter.
Lees verder