Menu
06 21 52 75 43
Werkwijze

Een werkwijze die leidt tot strategisch onderscheid

  • Wat wilt u met uw kwaliteitsbeleid bereiken voor uw organisatie?
  • Hoe maken we uw kwaliteitsdoelen meetbaar?
  • Hoe kunt u de kwaliteit van uw organisatie managen?

Kiezen voor kwaliteitsbeleid is een strategische keuze

Een keuze voor kwaliteitsbeleid moet gebaseerd zijn op de wens om met de totale organisatie het hoogst haalbare niveau te bereiken. Het hoogste kwaliteitsniveau voor uw klanten/opdrachtgevers en het hoogste niveau voor het functioneren van uw eigen organisatie. Een bewust kwaliteitsbeleid is een permanente aansporing om te streven naar verbetering. Alleen wanneer de juiste strategie wordt gekozen, passend bij uw klanten en bij uw organisatie, wordt kwaliteitsbeleid een succes.

Samen met u wil ik met een pragmatische aanpak uw kwaliteitsmanagement vormgeven. Daarbij doorlopen we de volgende stappen.

Doelstellingen en strategie

Om te beginnen moet het duidelijk zijn wat u met uw organisatie wilt bereiken. Welke concrete prestaties wilt u leveren voor uw klanten/ opdrachtgevers? En wat moet de bijdrage zijn van ieder organisatieonderdeel en van iedere medewerker? 

Analyse

Om helderheid te krijgen over de huidige stand van zaken is het nodig om een duidelijke analyse te maken. Hoe functioneert de organisatie, wat gaat er goed en wat is voor verbetering vatbaar? Zijn de processen adequaat ingericht? Zijn de beschikbare middelen voldoende?

Advies

Als de uitkomsten van de analyse een helder beeld opleveren van de aandachtspunten moeten keuzes worden gemaakt voor de aanpak daarvan. Met meer dan 25 jaar ervaring als kwaliteitsadviseur in verschillende organisaties ben ik in staat om concrete verbeteracties te adviseren.

Implementatie

Op papier lijken verbeteracties vaak heel vanzelfsprekend. In de praktijk blijkt het voor medewerkers vaak erg lastig. Daarom wil ik bij de implementatie van een kwaliteitsplan gebruik maken van de deskundigheid van medewerkers. Het kwaliteitsplan moet hun plan worden. Mijn bijdrage ligt dan vooral in begeleiding en coaching van medewerkers.

Evaluatie

Door voortdurend na te gaan wat de prestaties van uw organisatie zijn en of verbeteracties het gewenste resultaat hebben, is bijsturing en aanscherping mogelijk. Een managementreview dient als rode draad in uw kwaliteitsmanagementsysteem en stelt u in staat om beleid en/of doelstellingen effectief aan te passen.

Met kwaliteit naar onderscheid
Interview RTL-7
play

‘Het ISO certificaat moet géén doel op zich zijn!’

Bernadette van Pampus aan het woord over kwaliteitsmanagement in ‘Ondernemend Nederland’: hét businessprogramma op RTL-7.

Mijn nieuwste PUBLICATIE

‘ISO 27001-norm helpt organisaties informatiebeveiliging goed in te richten’

Data speelt in steeds meer producten en diensten een cruciale rol. Professionele informatiebeveiliging wordt daarom steeds belangrijker. Over het belang van informatiebeveiliging gingen Rob de Leur en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek. Zou ISO 27001 de veel bekendere ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement kunnen vervangen?

Lees verder

‘Bookreview:
‘Kwaliteit als ervaring’’

Het boek ‘Kwaliteit als ervaring’ gaat over ‘kwaliteit in de langdurige zorg en over de vraag hoe we die op een geschikte manier doeltreffend managen’. Na deze eerste zin in de inleiding had ik meteen de smaak te pakken en las ik verder. Het boek heeft een hoog academisch gehalte, maar leest makkelijk.

Lees verder

‘Bookreview:
‘Maximale waarden halen uit interne audits’’

Aan een auditgesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets. Dat is een audit zonder meerwaarde. In het boek ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ door Jan Dillen, wordt de vraag beantwoord hoe je het interne auditproces in je organisatie zo kan inrichten dat het wél meerwaarde biedt.

Lees verder

‘Hebben we nog vertrouwen
in ISO-certificaten?’

Grote organisaties, onder andere in de auto-industrie en in de levensmiddelenindustrie, voeren audits uit bij hun toeleveranciers, ook als zij al een ISO 9001-certificaat hebben. Het lijkt erop dat een ISO 9001-certificaat minder volstaat. Hoe komt dat en wat is daaraan te doen? Daarover gingen Rykele Betten en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek.

Lees verder

‘Hoe maak je van de interne audit een strategisch instrument?’

Herken je dit? De externe audit komt eraan, maar je bent er nog niet aan toegekomen om de interne audits uit te voeren. Je kunt natuurlijk snel een rondje interne audits organiseren. Maar dan laat je veel waardevolle kansen liggen.

Lees verder

‘Waarom kwaliteitsmanagement
geen trucje is’

Wanneer ik een workshop geef over Kwaliteitsmanagement & bewustwording start ik vaak met de opmerking dat ik niet de ultieme truc mee ga geven. Vaak zie ik dan een of twee deelnemers opveren, alsof ze willen zeggen: ‘Maar daar komen we voor!’. Kwaliteitsmanagement is geen toneelstukje of een trucje, maar een manier van werken.

Lees verder

‘Hoe kies je
een certificerende instelling?’

Jouw organisatie gaat voor het ISO-certificaat. En jij, als kwaliteitsmanager of -medewerker, mag het proces begeleiden. Je gaat op zoek naar een betrouwbare certificerende instelling. Er staat veel op het spel. Maar hoe kies je zo’n certificeerder, waar moet je op letten en hoe kies je een certificerende instelling die bij jou en je organisatie past?

Lees verder



Waarom Bernadette?
  • Ruim 25 jaar advies-ervaring
  • Maakt van kwaliteit een strategisch wapen
  • Als auteur nauw betrokken bij het vak
Bernadette van Pampus - Kwaliteitsmanagement
Communicatie & design - 2024 - Bureau Kicker