Menu
06 21 52 75 43

Met kwaliteit naar onderscheid

  • Levert uw organisatie de best haalbare kwaliteit?
  • Zijn uw klanten / opdrachtgevers uitermate tevreden?
  • Leveren uw medewerkers een topprestatie?
  • Zijn uw processen effectief en efficiënt ingericht?

Organisatieadviseur met oog voor kwaliteit - Bernadette van Pampus

Kiezen voor kwaliteitsbeleid is een strategische keuze. Om te beginnen de keuze om beter te presteren dan uw concurrenten en daarmee uw marktpositie te verbeteren. Maar ook de keuze om uw organisatie effectiever en efficiënter in te richten. De strategische keuze voor een effectief kwaliteitsbeleid zal belangrijke toegevoegde waarde brengen voor uw organisatie.

De basis voor succes is een adequate aanpak

Als u staat voor strategische keuzes voor het opzetten en implementeren van kwaliteitsbeleid wilt u natuurlijk gebruik maken van bestaande expertise om de beste beslissingen te nemen. Hoe gaat u het kwaliteitsbeleid vormgeven, welke standaards gaat u vaststellen voor producten/diensten, processen en medewerkers? Hoe zorgt u ervoor dat permanent wordt nagegaan of de organisatie aan de standaards voldoet en verbeteringen plaatsvinden?

Kwaliteit gaat veel verder dan certificaten

ISO-certificering is voor heel veel organisaties een beproefde aanpak voor de opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem. Maar het hebben van een systeem is geen garantie voor kwaliteit. Kwaliteit moet iedere dag in de praktijk worden waargemaakt. Kwaliteit is mensenwerk, iedere medewerker moet ervan doordrongen zijn hoe belangrijk zijn of haar individuele prestatie is voor de totale kwaliteit van de organisatie.

Voor veel organisaties is ISO-certificering de aanleiding om externe deskundigheid in te schakelen. Voor veel projecten die ik mag uitvoeren is dat ook de aanleiding om met mij samen te werken.  

Meer dan 25 jaar ervaring tot uw beschikking

Al meer dan 25 jaar ben ik actief op het gebied van kwaliteitsmanagement. Mijn ervaring is dat kwaliteitsbeleid te vaak als een operationele activiteit wordt gezien waarvoor een afdeling of een medewerker kwaliteitszorg verantwoordelijk is. Juist door het ontbreken van strategische beslissingen van het management ontbreekt de gedeelde ambitie om kwaliteit blijvend als succesfactor te koesteren.

Met kwaliteit naar onderscheid
Interview RTL-7
play

‘Het ISO certificaat moet géén doel op zich zijn!’

Bernadette van Pampus aan het woord over kwaliteitsmanagement in ‘Ondernemend Nederland’: hét businessprogramma op RTL-7.

Mijn nieuwste PUBLICATIE

‘ISO 27001-norm helpt organisaties informatiebeveiliging goed in te richten’

Data speelt in steeds meer producten en diensten een cruciale rol. Professionele informatiebeveiliging wordt daarom steeds belangrijker. Over het belang van informatiebeveiliging gingen Rob de Leur en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek. Zou ISO 27001 de veel bekendere ISO 9001-norm voor kwaliteitsmanagement kunnen vervangen?

Lees verder

‘Bookreview:
‘Kwaliteit als ervaring’’

Het boek ‘Kwaliteit als ervaring’ gaat over ‘kwaliteit in de langdurige zorg en over de vraag hoe we die op een geschikte manier doeltreffend managen’. Na deze eerste zin in de inleiding had ik meteen de smaak te pakken en las ik verder. Het boek heeft een hoog academisch gehalte, maar leest makkelijk.

Lees verder

‘Bookreview:
‘Maximale waarden halen uit interne audits’’

Aan een auditgesprek zonder inhoudelijke waarde heeft niemand iets. Dat is een audit zonder meerwaarde. In het boek ‘Maximale waarden halen uit interne audits’ door Jan Dillen, wordt de vraag beantwoord hoe je het interne auditproces in je organisatie zo kan inrichten dat het wél meerwaarde biedt.

Lees verder

‘Hebben we nog vertrouwen
in ISO-certificaten?’

Grote organisaties, onder andere in de auto-industrie en in de levensmiddelenindustrie, voeren audits uit bij hun toeleveranciers, ook als zij al een ISO 9001-certificaat hebben. Het lijkt erop dat een ISO 9001-certificaat minder volstaat. Hoe komt dat en wat is daaraan te doen? Daarover gingen Rykele Betten en Bernadette van Pampus met elkaar in gesprek.

Lees verder

‘Hoe maak je van de interne audit een strategisch instrument?’

Herken je dit? De externe audit komt eraan, maar je bent er nog niet aan toegekomen om de interne audits uit te voeren. Je kunt natuurlijk snel een rondje interne audits organiseren. Maar dan laat je veel waardevolle kansen liggen.

Lees verder

‘Waarom kwaliteitsmanagement
geen trucje is’

Wanneer ik een workshop geef over Kwaliteitsmanagement & bewustwording start ik vaak met de opmerking dat ik niet de ultieme truc mee ga geven. Vaak zie ik dan een of twee deelnemers opveren, alsof ze willen zeggen: ‘Maar daar komen we voor!’. Kwaliteitsmanagement is geen toneelstukje of een trucje, maar een manier van werken.

Lees verder

‘Hoe kies je
een certificerende instelling?’

Jouw organisatie gaat voor het ISO-certificaat. En jij, als kwaliteitsmanager of -medewerker, mag het proces begeleiden. Je gaat op zoek naar een betrouwbare certificerende instelling. Er staat veel op het spel. Maar hoe kies je zo’n certificeerder, waar moet je op letten en hoe kies je een certificerende instelling die bij jou en je organisatie past?

Lees verder



Waarom Bernadette?
  • Ruim 25 jaar advies-ervaring
  • Maakt van kwaliteit een strategisch wapen
  • Als auteur nauw betrokken bij het vak
Bernadette van Pampus - Kwaliteitsmanagement
Communicatie & design - 2024 - Bureau Kicker